איך להנגיש בית בצורה נכונה עבור אדם נכה?

נכות עשויה להתרחש באופן פתאומי במהלך החיים ועל האדם הנכה ומשפחתו להתכונן למצב זמני או קבוע המחייב התאמות פיזיות בתוך הבית. כאשר הבית מונגש בצורה טובה עבור האדם הנכה, הרבה יותר קל לו להתנהל וגם הרבה יותר בטוח לו לבצע פעולות יומיומיות. אז איך מנגישים בית בצורה נכונה? במאמר הבא תקבלו דגשים ודוגמאות עבור מגוון מוצרי הנגשה המותאמים לחללים שונים בבית.

אילו פעולות יש לבצע כדי להנגיש דירה עבור אדם נכה?

איך להנגיש דירות לנכים? הדרך הנכונה היא קודם כל להבין את הצרכים של אותו אדם. הנגשה נכונה מתחשבת בפעולות שעושה אותו אדם ביומיום ומתאימה את הנגשת הדירה לצרכים אלו. כמו כן, התקנת מוצרי ההנגשה בדירה מחייבים התייחסות למבנה הדירה. אם לדוגמא מדובר בדירת דופלקס שיש בה מדרגות ואותו אדם נכה יכול ללכת עם מקל ולעלות במדרגות אלו, הרי שנהיה חייבים לקחת זאת בחשבון ולהתקין מוצרי הנגשה מתאימים. המחשבה הזו צריכה להיעשות על כל חללי הבית שאותו אדם משתמש בהם.

שילוב מוצרי הנגשה בחללי הבית

מוצר ההנגשה הכי נפוץ כיום הוא מאחז ידיים. מדובר בידיות העשויות מפלסטיק, עץ או אפילו אלומיניום, אשר מתחברות משני הצדדים ויוצרות מקום יציב שניתן לאחוז בו ולמנוע מצב של נפילה. מאחזי ידיים מגיעים בגדלים ואורכים שונים וכדי להתקין אותם בצורה נכונה, יש לתכנן את התנועה של אותו אדם נכה בכל חלל.

מספר סוגי מאחזים לידיים ודרך התקנתם

בעת הנגשת דירה לנכים באמצעות מאחזי ידיים, יש לבצע תכנון מקדים של המקומות בהם נתקין את המאחזים ובאיזה מנח. בכל חלל המנח יהיה שונה וכך גם אורך המאחז שתתקינו. הנה ספר מקומות חשובים בדירות ובתים שבהם מומלץ להתקין מאחזי ידיים:

  • מאחזי ידיים במקלחות ושירותים – מקלחות ושירותים נחשבים למקומות הכי חשובים עבור מאחזי הידיים. עבור אדם נכה שהינו פעיל ועצמאי, המאחז במקומות אלו יסייע במניעה של נפילות. במידה ולא מדובר באדם פעיל ועצמאי, מאחזי הידיים ישמשו ככוח עזר עבור המטפלים של אותו אדם. האדם הנכה שאינו פעיל יוכל להחזיק את המאחז ולהישען עליו בזמן שמלבישים אותו לדוגמא.
  • מאחזי ידיים למדרגות – אם מדובר בבית או דירה שיש בהם מדרגות, גם אם מדובר על גרם מדרגות קטן, יש להתקין מאחזי יד יציבים להולכים ולעולים ויורדים במדרגות. ההתקנה במקרה זה תתבצע באלכסון ולפי העלייה של גרם המדרגות. אם מדובר על גרם מדרגות ארוך אשר מעלה אותנו לקומה השנייה בבית, הרי שתזדקקו ליותר מאחזים צמודים זה לזה או מאחזים יותר ארוכים.

כאשר מתכננים מאחזי ידיים במקלחות ובחדרי השירותים, יש להתקין אותם לפי התנועות הרלוונטיות לאותו אדם. כך                       לדוגמא, ישיבה בשירותים מחייבת את האדם להתכופף, לכן יש להניח את החלק הקרוב במנח נמוך יותר ואת החלק הקרוב               במנח גבוה, כך שתהיה תמיכה יציבה בעת הישיבה.

  • מאחזי ידיים בקירות הבית

אם אתם מבצעים הנגשת דירה לנכים לאחר שיפוץ וקירות הבית גם הם מוכנים להתקנת המאחזים, כדאי לחשוב על מאחזי               ידיים צמודים לאזורי הקירות. מאחזים אלו מאפשרים בכל רגע נתון להיתמך בהם. זה טוב עבור אנשים נכים שנוטים                         להתעייף באמצע הדרך או שעלולים למעוד. המאחז הוא אמצעי עזר מצוין במקרה זה.